zaterdag 20 november 2010

Fietsend op toernee naar New York

Als je cd af is dan ga je op toernee. Je raapt je spullen bijeen, waaronder een gitaar, een kleine versterker en wat te verkopen cd´s. Je stippelt een mooi traject uit: van Buenos Aires naar New York. En je stapt op de fiets. Dat is in ieder geval de methode van El Gurucháin.


Duizend kilometer heeft hij erop zitten als El Gurucháin neerstrijkt in de Argentijnse stad Neuquén waar hij de komende dagen op de feria speelt. De bezoekers van de markt blijven vaak even staan. Om te luisteren of om het bord te bekijken en ja het staat er echt: toernee op de fiets van Buenos Aires naar New York. Twee lokale radiozenders willen hem live in de uitzending en vanavond nog een optreden in bar Amélie.

"Het is mijn manier om mijn muziek te verspreiden", vertelt El Gurucháin, in het dagelijks leven Hernán (30), die op zijn vroegst pas in 2014 op zijn eindbestemming verwacht aan te komen. "Overal waar ik stop zal ik optreden zodat zo veel mogelijk mensen mijn muziek horen."

Natuurlijk, met de auto of bus zou het allemaal veel sneller gaan. "Maar dan zou ik niet kunnen leven van de cd´s die ik verkoop en van wat ik op straat met de pet ophaal", verklaart de muzikant. "Op de fiets is het leven goedkoop."

Daarnaast is het niet de eerste keer dat hij de fiets als reismiddel verkiest. Hernán reed al eens 12.000 kilometer door Argentinië tijdens een tocht waarin hij iedere provincie aandeed. En onlangs deed hij een testrit van Jujuy naar Buenos Aires (zes maanden) om te kijken of zijn muziek genoeg opbracht om de dagelijkse kosten te dekken. "Ik combineer wat ik het liefste doe: fietsen en muziek maken."

De muziek van El Gurucháin, is een mix van rock, reggae en Argentijnse folklore aangevuld met thema´s uit de tango en flamenco. "Rock en reggae luister ik graag, folkore en tango zijn mijn roots en flamenco inspireert me sinds een drie jaar lang verblijf in Spanje."

Hoe het hem zal vergaan is ongewis, beseft Hernán, die alleen de volgorde van de landen die hij door wil fietsen in zijn hoofd heeft. "Misschien maak ik onderweg nog een cd en verdien ik genoeg voor een vliegticket terug, maar misschien ook niet…"

New York is het ideale eindpunt van zijn reis die, zo verwacht El Gurucháin, zeker tot nieuwe muziek zal inspireren. "Voor mij zijn het twee extremen. Buenos Aires is de belangrijkste stad van mijn land en New York is de stad waar iedere artiest zich wil laten zien."